آردوینو چیست؟

برد های آردوینو چند سالیست که بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. آردوینو در بین دانشجو ها ، دانش آموزان ، مهندسان و … محبوب است و برای پروژه های متفاوت استفاده میشود. این برد های آماده در نسخه های متفاوت عرضه میشوند و هر کدام دارای ویژگی ها خاصی هستند. در وبسایت آیرنکس اکثر پروژه های آردوینو با برد آردوینو Uno ایجاد میشوند. به دلیل طراحی سخت افزاری و محیط برنامه نویسی ساده آن ، حتی برای افرادی که درزمینه الکترونیکی یا علوم رایانه ای تخصص ندارند استفاده از Arduino آسان است.

آردوینو یک پلت فرم الکترونیکی منبع باز است. آردوینو که در ایران بعضی آن را آردینو یا آرداینو تلفظ میکنند مبتنی بر سخت افزار و نرم افزار با کاربرد بسیار آسان است. تابلوهای آردوینو می توانند ورودی ها را بخوانند (مثلا اطلاعات سنسور ها و ..) و آن را به یک خروجی تبدیل می کنند مثلا موتور را فعال می کنند ، LED را روشن می کنند ، چیزی را به صورت آنلاین منتشر می کنند یا … با ارسال مجموعه ای از دستورالعمل ها به میکروکنترلر روی برد ، می توانید به برد خود بگویید که چه کاری انجام دهد. برای این کار از زبان برنامه نویسی آردوینو و از نرم افزار آردوینو (IDE) استفاده می کنید.

 

طی سالهای گذشته آردوینو مغز هزاران پروژه بوده است ، از پروژه های ساده روزمره تا پروژه های صنعتی و پیشرفته. آردوینو به واسطه ویژگی های فراوان خود توانسته است یک جامعه جهانی از سازندگان، مهندسان، دانشجویان، علاقمندان، برنامه نویسان و … را به خود جذب کند و با جذابیت های فراوان خود، محبوبیت فراوانی در دنیا و از جمله ایران کسب کند.

آردوینو چکار میکند؟

آردوینو در انستیتوی طراحی تعامل Ivrea به عنوان ابزاری آسان برای نمونه سازی سریع و با هدف یاد دهی به دانش آموزان بدون سابقه الکترونیک و برنامه نویسی متولد شد. هیئت مدیره آردوینو به محض دسترسی به جامعه گسترده تر ، سازگاری با نیاز ها و چالش های جدید را آغاز کرد و پیشنهاد خود را از صفحه های 8 بیتی ساده به محصولات کاربردهای اینترنت اشیا ، پوشیدنی ، چاپ سه بعدی و محیط های امبدد متمایز کرد. تمام برد های آردوینو کاملاً منبع باز هستند و به کاربران امکان می دهند تا به صورت مستقل آنها را بسازند و در نهایت آنها را با نیازهای خاص خود سازگار کنند. این نرم افزار نیز منبع باز است و از طریق کمک کاربران در سراسر جهان در حال رشد است.

Arduino یک برد الکترونیکی منبع باز (open-source) است که توسط مهندسان و سازندگان برای توسعه پروژه های الکترونیکی و نمونه های اولیه به روشی آسان استفاده می شود. پلتفرم آردوینو شامل بسیاری از برد های توسعه مانند Arduino UNO ، Arduino Nano ، Arduino Mega ، Arduino Pro Mini و غیره است. همه این ها براساس سری میکروکنترلرهای AVR هستند. برد آردوینو نانو یکی برد های کوچک و پر استفاده آردوینو است.

با گذشت سال ها، آردوینو به مغز هزاران پروژه بزرگ و کوچک تبدیل شده است، از اشیاء روزمره گرفته تا ابزارهای پیچیده علمی، همگی به نوعی از Arduino استفاده می کنند. جامعه جهانی از سازندگان (دانش آموزان، برای کارهای سرگرمی، هنرمندان، برنامه نویسان و متخصصان) در اطراف این بستر جمع شده اند، سهم آنها به میزان باورنکردنی از دانش قابل دسترسی اضافه شده است که می تواند کمک بزرگی به افراد تازه کار و افراد متخصص باشد.

برای اینکه بفهمید آردوینو چیست بهتر است بدانید که همه تابلو های Arduino کاملاً منبع باز هستند و به کاربران این امکان را می دهند که به طور مستقل از آنها بهره گیرند و در نهایت آنها را با نیازهای خاص خود سازگار کنند. منبع باز بودن پروژه آردوینو باعث شده است که با کمک کاربران در سراسر جهان رشد رو به افزایش داشته باشد.

تاریخچه آردوینو

پروژه آردوینو در موسسه طراحی تعامل Ivrea در  شهر Ivrea ایتالیا آغاز شد. در آن زمان ، دانشجویان از میکروکنترلر BASIC Stamp استفاده میکردند که در آن سال ها هزینه قابل توجهی را به دانشجویان تحمیل میکرد. در سال 2003 هرناندو باراگان پلتفرم توسعه Wiring را به عنوان یک پروژه پایان نامه کارشناسی ارشد در IDII زیر نظر ماسیمو بانزی و کیسی ریاس (که به کار در زمینه زبان پردازش (Processing) مشهور هستند) ایجاد کرد. هدف این پروژه ایجاد ابزار های ساده و کم هزینه برای ایجاد پروژه های دیجیتالی توسط  غیر مهندسان بود. پلتفرم Wiring شامل یک برد فیبر مدار چاپی (PCB) با میکروکنترلر Atmega168 ، یک IDE مبتنی بر Processing و توابع کتابخانه برای برنامه ریزی آسان میکروکنترلر بود.

در سال 2003 ماسیمو بانزی به همراه دیوید ملیس، دانشجوی دیگر IDII و دیوید کوارتیل، پشتیبانی از میکروکنترلر Atmega8 را به Wiring اضافه کردند زیرا ارزان تر بود. اما آن ها به جای ادامه کار بر روی Wiring، انشعاب کردند و نام آردوینو (Arduino) را روی آن گذاشتند. برد های اولیه آردوینو از تراشه درایور USB به سریال FTDI و میکروکنترلر Atmega168 استفاده میکردند. برد Arduino Uno با داشتن میکروکنترلر Atemga328P و در نسخه های قدیم با داشتن میکروکنترلر Atmega16U2 که به عنوان مبدل USB به سریال برنامه ریزی شده است، از تمام برد های قبلی متفاوت بود.

 

بوت لودر آردوینو چیست؟

بوت لودر که یک بخش از آردوینو است، در واقع نوعی کد بسیار کوچک در درون میکروکنترلر می باشد که کنترلر را خاص و ویژه کرده و در واقع بین IDE و برد هماهنگی و یکپارچگی ایجاد می کند. در صورتی که شما بوت لودر را حذف نمایید، هر چقدر تلاش کنید IDE را برنامه ریزی نمایید، کنترلر اطلاعاتی دریافت نمی کند و چیزی متوجه نمی شود. به عبارت دیگر بوت لودر نوعی مترجم یا رابط بین IDE و کنترلر است و هماهنگی های لازم را ایجاد می کند. پیش از اینکه بوت لودر شروع به هماهنگی کند، باید آن را در قسمت کنترلر سیو کنید و یا از یک پروگرامر دیگری استفاده نمایید.

منبع: سایت آیرنکس

  • فرزانه سادات عظیمی
  • شهریور 15, 1400
  • 1219 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه