آردوینو به لطف تجربه کاربری ساده و در دسترس خود، در هزاران پروژه و برنامه مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. نرم افزار Arduino برای مبتدیان بسیار آسان و در عین حال به اندازه کافی انعطاف پذیر برای کاربران پیشرفته قابل استفاده است. این برنامه در Mac ، Windows و Linux اجرا می شود. معلمان و دانش آموزان و دانشجویان از آن برای ساختن ابزارهای علمی ارزان قیمت، اثبات اصول شیمی و فیزیک و یا برای شروع برنامه نویسی و رباتیک استفاده می کنند.

طراحان و معماران نمونه های اولیه تعاملی ایجاد می کنند، نوازندگان و هنرمندان از آن برای نصب استفاده می کنند و برای سازهای جدید موسیقی آزمایش می کنند. البته سازندگان از آن برای ساخت بسیاری از پروژه های نمایش داده شده، به عنوان مثال در Maker Faire استفاده می کنند.

Arduino یک ابزار مهم برای یادگیری چیزهای جدید است. همه افراد نیز می توانند فقط با رعایت دستورالعمل های لازم و مربوط به آن یا به اشتراک گذاشتن ایده های آنلاین با سایر اعضای جامعه آردوینو، شروع به تنظیم و استفاده کنند.

  • برد های Arduino بسیار ارزان هستند.
  • برد های آردوینو میتوانند توسط تمام سیستم عامل ها برنامه ریزی شوند.
  • محیط برنامه نویسی آردوینو بسیار ساده است. اما سادگی به معنای کمبود امکانات و عدم انعطاف پذیری نیست !
  • نرم افزار آردوینو متن باز است و میتواند با توجه به نیاز توسعه داده شود.
  • همچنین سخت افزار Arduino یعنی برد های Uno ، Nano ، Mega و … هم قابل توسعه هستند.

معایب برد آردوینو

از معایب آردوینو میتوان اشغال فضای زیاد را نام برد. بله مثلا اگر شما از میکروکنترلر استفاده کنید به فضای به مراتب کمتری احتیاج خواهید داشت. همچنین در صورتی که به استفاده و برنامه نویسی آردوینو محدود شوید، به دلیل آسان بودن برنامه نویسی آردوینو، برنامه نویسی در زبان های دیگر و پلتفرم های دیگر برای شما پیچیده خواهد بود. یکی دیگر از معایب آردوینو آسیب دیدن در صورت تغذیه آن با ولتاژ بالا است. شما اگر پین های آنالوگ و دیجیتال آردوینو را به ولتاژ بیشتر از پنج متصل کنید ممکن است بردتان به صورت دائمی آسیب ببیند.

شیلد آردوینو

شیلد به یک سری قطعات که روی برد آردوینو نصب می شوند گفته می شود که برای ماژول های ارتباطی مانند LCD، اترنت و غیره امکان واسطه شدن را فراهم می نماید. از مهم ترین کاربرد شیلد این است که ضرورت بهره گیری از سیم را به حداقل ممکن میرساند. جالب است بدانید تنوع و گستردگی شیلد های مخصوص برد برای قطعات و ماژول های گوناگون زیاد است. به عبارت دیگر انواع و اقسام شیلد برای ماژول های مختلف وجود دارد. امیدواریم توانسته باشیم به طور کامل آردوینو را توضیح داده و کاربرد آن را بیان کرده باشیم. اکنون که با این پلت فرم بیشتر آشنا شدید، احتمالا به فکر خرید آن هستید. پس بهتر است هر چه سریع تر دست به کار شده و پس از خرید آن، بیشمار پروژه ی گوناگون بسازید.

 

برد آردوینو یونو Uno

آردوینو Uno یک برد میکروکنترلر متن باز و مبتنی بر میکروکنترلر Microchip ATmega328P است که توسط Arduino.cc ساخته شده است. این برد مجهز به مجموعه ای از پین های ورودی / خروجی دیجیتال و آنالوگ است. برد آردوینو یونو محبوب ترین برد آردوینو است. یونو در زبان ایتالیایی به معنای یک است. Arduino UNO بهترین صفحه برای شروع کار با الکترونیک و کد نویسی است. اگر میخواهید برنامه نویسی آردوینو را شروع کنید، بهترین برد آردوینو Uno میباشد.

برد آردوینو نانو Nano

آردوینو نانو یک برد کوچک ، کامل و مناسب است. برد آردوینو Nano کم و بیش همان عملکرد آردوینو Duemilanove را دارد اما در یک بسته بندی متفاوت قرار گرفته است. برد آردوینو نانو فاقد جک DC است و به جای کابل استاندارد با کابل USB Mini-B کار میکند. این برد برای پروژه هایی که دارای محدودیت فضا هستند بسیار مناسب است. برد آردوینو نانو دارای قیمت بسیار پایین و عملکرد مناسب است. از برد آردوینو Nano اغلب برای پروژه های حمل شدنی مثل دستبند های هوشمند و … استفاده میشود.

برد آردوینو مگا Mega

آردوینو مگا 2560 یک برد میکروکنترلر مبتنی بر ATmega2560 است. این برد آردوینو دارای 54 پایه ورودی / خروجی دیجیتال (از 15 پین می توان به عنوان خروجی PWM استفاده کرد) ، 16 ورودی آنالوگ (قابل استفاده برای آنالوگ به دیجیتال) ، 4 UART (پورت سریال سخت افزاری) ، نوسان ساز کریستال 16 مگاهرتز ، اتصال USB ، جک پاور ، هدر ICSP ، و یک دکمه تنظیم مجدد است. برد Mega 2560 با اکثر شیلد های طراحی شده برای Uno و برد های قبلی Duemilanove یا Diecimila سازگار است. Mega 2560 یک بروزرسانی برای Arduino Mega است. از برد آردوینو مگا میتوان برای پروژه هایی که نیازمند پین های دیجیتال فراوان هستند استفاده کرد.

برد آردوینو دیو Due

آردوینو Due یک برد میکروکنترلر است که از پردازنده Atmel SAM3X8E ARM Cortex-M3 ساخته شده است. Arduino Due با استفاده از نرم افزار Arduino IDE برنامه ریزی میشود.

Arduino Due اولین برد آردوینو است که بر اساس میکروکنترلر 32 بیتی هسته ARM ساخته شده است. برد آردوینو دیو را میتوان قویترین برد آردوینو دانست. آردوینو Due دارای 54 پایه ورودی / خروجی دیجیتال (از 12 عدد می توان به عنوان خروجی PWM استفاده کرد) ، 12 ورودی آنالوگ ، 4 UART (پورت سریال سخت افزاری) ، یک ساعت 84 مگاهرتز ، یک اتصال OTG یو اس بی، 2 DAC (دیجیتال به آنالوگ) ، 2 TWI ، یک هدر SPI ، یک هدر JTAG ، یک دکمه تنظیم مجدد و یک دکمه پاک کردن است.

توجه داشته باشید برد آردوینو دیو با ولتاژ 3.3 کار میکند و یکی از تفاوت های اساسی آن با سایر برد های آردوینو است. بنابراین حداکثر ولتاژی که پایه های ورودی و خروجی آن میتوانند تحمل کنند 3.3 ولت است. در نتیجه اعمال ولتاژ بیشتر از 3.3 ولت به پایه های آن میتواند به برد آسیب برساند. برای برنامه نویسی آردوینو دیو کافیست آن را با یک کابل micro USB به کامپیوتر متصل کنید.

 

مقایسه برد های آردوینو

آردوینو Due بدون شک قوی ترین برد آردوینو است. اما همین آردوینو Due نیز دارای محدودیت ولتاژ عملکرد 3.3 ولت است. بنابراین برای اینکه تصمیم بگیرید کدام برد آردوینو برای پروژه شما مناسب است، در ابتدا باید پروژه خود را بشناسید. باید بدانید که :

  • به چند پین دیجیتال ورودی و خروجی نیاز دارید ؟
  • ولتاژ عملکرد مورد نیاز شما چقدر است ؟
  • به چه وضوعی برای ولتاژ آنالوگ نیاز دارید ؟
  • به چه فرکانس ساعتی نیاز دارید ؟
  • آیا نیاز به پین های آنالوگ خروجی دارید ؟
  • و …

منبع: سایت آیرنکس

  • فرزانه سادات عظیمی
  • شهریور 15, 1400
  • 1851 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه